Grishaverse: Ruin & Rising

03.01.2022

Grishaverse: Ruin & Rising (Grisha 3) / Griša: Zkáza a naděje (Griša 3)

Leigh Bardugo / 2014 / Orion (Fragment)

Poslední díl téhle neskutečné jízdy je tady. Po tom, co jsem dočetla dvojku jsem se na trojku nenasytně vrhla. Už jenom obálka mě okouzlila a vtáhla do děje, který jsem si i tady náramně užila. Jako zbytek série jsem se odvážila i zde sáhnout po originále, čehož ani na okamžik nelituji, protože ta práce s jazykem byla dokonalá. Nuže, dáme si anotaci a koukneme na to.

Hlavní město Ravky padlo a na trůn usedl Temnyj. Zesláblá Alina se skrývá hluboko pod zemí ve starobylém jeskynním labyrintu a nabírá síly k dalšímu boji. Jen s velkým přemáháním snáší nechtěnou péči fanatiků, kteří ji začali uctívat jako svatou. V hlavě se jí rodí plán, postavený na nejistých základech. Dočká se pomoci od svého spojence prince Lantsovova, po kterém se ale slehla zem? Podaří se jí najít bájného ohnivého ptáka a využít jeho moc v boji proti temnotě? Jisté je, že válka je na spadnutí a Alinin neúspěch bude znamenat zkázu nejen pro ni, ale i pro celou zemi.

„Zničím všechno, co máš, všechno co miluješ, až nebudeš mít jiné útočiště než mě.“


KLADY:

  • nečekané zvraty

  • překvapivé rozuzlení

  • další spousta světatvorby

ZÁPORY:

  • tempo

  • závěr celé trilogie


Takže si to shrňme. Na konci dvojky náš Bardugo skoro odpálila tím, co provedla v kapli a teď přichází pokračování té šílené jízdy. Jenže Alina je v podzemí. Dosla je zahrabaná do hromady problémů a kniha se tedy prvních několik desítek stran neskutečně vleče, což mě jako čtenáře připraveného na kolosální bitvu a pátrání po umocňovači hrozně nudilo. Nuže, nějak jsem se přes to kodrcání na začátku prokousala až k úniku a setkání s mým Nikolajem (ano, jediný důvod, proč trilogii číst).

V tenhle okamžik dostala kniha zase spád a příběh se rozjel, což jsem neskutečně uvítala po začátku, ale... Rozjel se trochu moc. Než jsem se stačila rozkoukat a zjistit, že tohle a tamto, tak jsme byli někde jinde a já skoro zapomněla, co to vlastně čtu. Vpád Darklinga do hory byl luxusní, to se musí nechat, stejně tak jeho odplata pro sladkého Nikolaje, jenže se to hrozně semlelo a já byla úplně mimo obraz.

Potom tu byla zase dlouhá prodleva v podobě pátrání po ohnivém ptákovi, což zase hrozně nudilo a najednou, ejhle, konec. Největší plottwist celé série, závěrečná bitva a sbohem Grišo.

 „Princové jsou zvyklí slyšet ano.“

Za mě, byl závěr odfláknutý. Žádné vygradování konfliktu. Prostě rána sem a tam a konec. Okay. Abych tady Bardugo jen nehanila, musím jí moc pochválit za práci s jazykem a hru se slovy. Like calls to like, je prostě legendární. Stejně tak Darkling a Nikolaj, kteří mě drželi při životě, když Alina zas worshipovala Mala.

Verdikt? Rozhodně 4 z 5 bodů, a to jen kvůli Grishaversu a scénce s Nikolajem (však vy víte, jakou myslím). Celou trilogii bych asi doporučila méně náročným čtenářům nebo těm, co mají v plánu zavítat i do světa Šesti vran a Zjizveného krále. Rozhodně se jedná o dobrou četbu, co ve vás však příliš nezanechá. Jenom touhu Alině dát facku, oživit Darklinga a vdát se za Nikolaje.

Co vy? Jak se vám závěr trilogie líbil? A kdo je váš favorit? Mal? Darkling? Nebo snad princ Nikolaj?

Jen se podělte!


Tereza März
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky